Vrijwillig vervoer ANWB AutoMaatje
Inwoners van de Hoeksche Waard die door omstandigheden, eventueel tijdelijk, minder mobiel zijn en geen redelijk vervoersalternatief hebben kunnen hier onder voorwaarden een beroep op doen.
Inwoners van de Hoeksche Waard die door omstandigheden, eventueel tijdelijk, minder mobiel zijn en geen redelijk vervoersalternatief hebben kunnen hier onder voorwaarden een beroep op doen.
“Er hangt al jaren een kaal peertje in de gang. Nu heb ik bij de kringloop een leuke lamp gekocht, maar ik durf hem niet zelf op te hangen. Kan iemand mij helpen?”
“Mijn kleindochter gaat voor een half jaar naar Australië. Nu hoor ik iedereen over Skype en dat dat zo goedkoop is, maar hoe werkt dat? En kan ik dat ook?”
Net als jij vinden wij dat elk kind mee moet kunnen doen. Ook als ouders of verzorgers de middelen (tijdelijk) niet hebben om hun kind op een sportclub te laten gaan, sportkleding aan te schaffen of schoolspullen te kopen. Daar helpen we je graag bij.
Als het (even) niet lukt om de hulp te vinden die je nodig hebt, of de draad na een scheiding weer op te pakken, je problemen hebt bij de opvoeding van je kinderen, net bent verhuisd en aansluiting zoekt bij je buurt, of je hebt een andere hulpvraag, dan kunnen onze sociaal makelaars je helpen.
Eenzaamheid, hoe kom je ervan af?
Wie zich te vaak eenzaam voelt weet: daar zou je wel van af willen. Maar ja, eenzaamheid los je niet op door alleen maar ‘onder de mensen’ te komen. Of lid te worden van een club. Zeker niet als je al langer last hebt van eenzaamheid. Je voelt je dan niet zo fantastisch, daarom is nieuwe vrienden maken niet makkelijk. En dat is zacht uitgedrukt.
Wil je vrijwilligerswerk doen in de Hoeksche Waard? Dan kun je kiezen uit het ruime aanbod aan vrijwillige banen dat de vacaturebank biedt. Wil je meer weten over wat de vrijwilligerscentrale van Welzijn HW voor jou kan betekenen? Bel dan 088-7308900 voor het maken van een afspraak of een telefonisch advies.
Om u te helpen uw vrijwilligerswerk goed te kunnen doen, organiseert de Vrijwilligerscentrale regelmatig trainingen. Hieronder vindt u ons aanbod terug.
Missie
Welzijn Hoeksche Waard werkt aan sociaal vitale kernen waarin iedereen mee kan doen. Welzijn Hoeksche Waard inventariseert vragen van inwoners, brengt initiatieven van inwoners en organisaties bij elkaar en ondersteunt degenen die dat willen en nodig hebben. We weten wat er leeft en speelt in de dorpen en spelen daar op in. Samen willen wij ervoor zorgen dat iedereen mee kan doen in de Hoeksche Waard! Of: Ons uitgangspunt is er samen voor te zorgen dat iedere inwoner van de Hoeksche Waard mee kan doen.
Welzijn Hoeksche Waard werkt aan sociaal vitale kernen waarin iedereen mee kan doen. Welzijn Hoeksche Waard inventariseert vragen van inwoners, brengt initiatieven van inwoners en organisaties bij elkaar en ondersteunt degenen die dat willen en nodig hebben. We weten wat er leeft en speelt in de dorpen en spelen daar op in. Samen willen wij ervoor zorgen dat iedereen mee kan doen in de Hoeksche Waard!
Het Vrijwilligersplatform is een spreekbuis voor alle vrijwilligers bij Welzijn Hoeksche Waard en verzamelt actief feedback van de achterban.
Heb je als vrijwilliger onderwerpen die je wilt delen met het platform? De vrijwilligers van het platform staan klaar om naar jouw feedback en ervaringen te luisteren. Mail naar vrijwilligersplatform@welzijnhw.nl en deel jouw ideeën en verhalen.
Oproep
Lijkt het je leuk om deel te nemen aan het Vrijwilligersplatform en ervaringen vanuit jouw doelgroep te delen? Dan nodigen we je van harte uit om je bij ons aan te sluiten! Samen kunnen we bijdragen aan de verbetering van onze organisatie en de stem van onze vrijwilligers laten horen.
Op dit moment zijn de oudere en jongere vrijwilligers al goed vertegenwoordigd. Wil jij de stem van de doelgroep 25-55 jaar versterken? Dan ben je meer dan welkom om deel te nemen aan het Vrijwilligersplatform.
Heb je interesse? Neem dan contact op via vrijwilligersplatform@welzijnhw.nl.
We kijken ernaar uit om met jou samen te werken!
Ook wij zijn gek op complimentjes.
Dus als je een leuke, bijzondere, waardevolle ervaring hebt gehad bij een van onze activiteiten of in de samenwerking met een van onze vrijwilligers en/of medewerkers, laat het ons dan weten!
Wil je meer weten over de complimenten- en klachtenregeling van Welzijn Hoeksche Waard? Klik dan hier.
Heb je een klacht en kom je er niet uit met je contactpersoon bij Welzijn Hoeksche Waard? Vul dan het onderstaande formulier in.
Wil je meer weten over de complimenten- en klachtenregeling van Welzijn Hoeksche Waard? Klik dan hier.
In 2021 is er een meerjarenbeleid 2022-2024 tot stand gekomen. Er is gekozen om gebruik te maken van de denkkracht binnen en buiten de organisatie. Met de teamleiders is er naar de huidige strategische agenda gekeken. Welke doelen zijn behaald en welke speerpunten zijn nog actueel. Vervolgens is er met de gehele organisatie een interne en externe analyse gemaakt en is de eerste koers voor de nieuwe strategische agenda gezet.
Voor u ligt het nieuwe vrijwilligersbeleid van Welzijn Hoeksche Waard voor de periode van 2023-2026. We hebben ons huidige vrijwilligersbeleid geactualiseerd. Dit hebben we samen met vrijwilligers en beroepskrachten gedaan. Bij Welzijn Hoeksche Waard zetten we er alles op in om onze vrijwilligers te ondersteunen, we gaan uit van de kracht en mogelijkheden van onze vrijwilligers, met elkaar en voor elkaar. Wij hopen dat dit nieuwe vrijwilligersbeleid ervoor zorgt dat vrijwilligers bij Welzijn Hoeksche Waard zich met plezier en passie blijven inzetten voor de samenleving in de Hoeksche Waard.
Sociaal werk verbindt. Dat doen wij niet alleen door 'onder eigen vlag' ondersteuning, vrijwilligerswerk of activiteiten te organiseren, maar ook door als partner mee te denken in verschillende regionale samenwerkingsverbanden, projecten te ondersteunen en te initiëren. Neem bijvoorbeeld Circulair Ambachtscentrum De Waardeloods, Boezem & Co of de samenwerkingsverbanden waarbij we zijn aangesloten en die zich inzetten tegen huiselijk geweld, voor schuldpreventie en een dementievriendelijke samenleving.
Een ambitieus plan van gemeente Hoeksche Waard, een duurzaam multifunctioneel centrum waarin in een groene omgeving iedereen welkom is, werd in juli 2020 opgeleverd in Oud-Beijerland.
Iedereen voelt zich weleens eenzaam. Volgens Jeannette Rijks, schrijver en onderzoeker op het gebied van eenzaamheid, is eenzaamheid te vergelijken met eten en drinken. Iedereen heeft weleens dorst of trek en dan ga je iets drinken of eten. Als je je eenzaam voelt, moet je dus iets doen om dat gevoel weg te nemen. Het wordt pas een probleem als je niet (meer) weet hoe je dat gevoel doorbreekt. En daar helpen we graag bij.
Gemeente Hoeksche Waard is een Regenboog gemeente. Dat betekent dat er actief beleid wordt ontwikkeld voor de acceptatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele, transgender, en intersekse personen (LHBTI’s). Welzijn Hoeksche Waard is vanzelfsprekend een van de samenwerkingspartners hierbij.
Een ouder echtpaar dat opeens de huur niet meer kan betalen. Een vrouw die terugdeinst als je haar arm wilt pakken. Een lege koelkast, slaapproblemen, onverklaarbare angst of een verwaarloosd uiterlijk bij iemand die altijd zo’n opgeruimde uitstraling had. Het kunnen signalen zijn van ouderenmishandeling. Jaarlijks zijn in Nederland 200.000 mensen slachtoffer van ouderenmishandeling. In bijna alle gevallen gaat het om ouderen die afhankelijk zijn geworden van hulp of zorg. Personen die het doen zijn vaak mensen die dichtbij het slachtoffer staan: familie, nieuwe vrienden, buren of zorgverleners. Het is dus goed om alert te zijn, maar wat zie je nu echt en wat kun je doen?
Wat kun je zien?
‘Het moeilijke van het signaleren van ouderenmishandeling is dat de signalen op zoveel dingen kunnen duiden’, vertelt Gerda Thiele, aandachtsfunctionaris huiselijk geweld bij Veilig Thuis Zuid-Holland Zuid. ‘Iemand kan fysieke problemen hebben waardoor de uiterlijke verzorging niet lukt of iemand kan beginnende dementie hebben, waardoor hij of zij vergeet boodschappen te doen. Wat belangrijk is, is dat je als je een niet-pluisgevoel hebt, dat gevoel serieus neemt. Blijf alert en benoem de feitelijke signalen en ga daarnaar handelen.’
Wat kun je doen?
‘Op het moment dat je het gevoel hebt dat er iets niet klopt, kun je dat bespreken met mensen die ook dichtbij die persoon staan: zie jij wat ik zie? Als je met elkaar de feitelijke signalen bespreekt, kun je samen ook bepalen wat je gaat doen: advies inwinnen, hulp vragen van het wijkteam, enzovoort. Je kan het ook bespreekbaar maken met de persoon zelf’, vervolgt ze. ‘Een heel eenvoudige vraag als ‘Hoe gaat het met u?’ is een goed begin. Soms ontwijken mensen de vragen, maar vaak zijn ze heel opgelucht dat er oprechte belangstelling voor ze is en zijn ze blij hun verhaal te kunnen delen. Dat vraagt soms wel dat je wat verder doorvraagt. Mensen schamen zich soms, zijn loyaal naar degene die het doet, of bang voor de consequenties. Als je dan aangeeft dat je nu alleen wilt luisteren, voelt iemand zich vaak veilig genoeg om het verhaal te doen.’
‘Vaak helpt het ook als je zegt dat er niet meteen een melding gedaan hoeft te worden, maar dat er ook advies bij Veilig Thuis ingewonnen kan worden. Wij proberen, als we overgaan tot actie, ook altijd in gesprek te gaan met een pleger. Soms ontstaat een onveilige situatie uit onmacht, of uit overbelasting. Wij zorgen dan dat iemand geholpen wordt, zodat de situatie weer veilig wordt. Dan kan het contact weer worden hersteld. In een geval waarbij een zoon zijn moeder geld afhandig maakte omdat hij zijn huur niet kon betalen en steeds verder in de problemen kwam, hebben we gezorgd dat hij hulp kreeg van een sociaal wijkteam. Het was natuurlijk nooit zijn intentie geweest om geld van zijn moeder te stelen, maar hij wist gewoon geen uitweg meer. Als je daar dan een verschil in kunt maken, kan zo’n contact weer herstellen en dat is voor beide partijen natuurlijk het allerbeste.’
Waar kun je terecht?
‘In de regio wordt samengewerkt om ouderenmishandeling te stoppen, want dat kunnen we alleen samen’, besluit Gerda Thiele. ‘Er zijn afspraken gemaakt om de keten rondom een persoon op een goede manier in te kunnen zetten. Eerst waren dat de partijen in zorg en welzijn, maar onlangs is deze samenwerking uitgebreid met partijen die kunnen helpen bij financieel misbruik. Een notaris, bank, beschermingsbewind en woningcorporatie signaleren vaak ook misstanden en er kan bij al die partijen advies worden gevraagd. Ook kan bij Veilig Thuis, hét aanspreekpunt als het gaat om ouderenmishandeling en ander huiselijk geweld, anoniem advies worden ingewonnen.’
Kijk hiervoor en voor meer informatie over ouderenmishandeling op www.veiligthuiszuidhollandzuid.nl, of bel 0800-2000.